mandag den 4. april 2016

Sort bønne kage


Jeg har lavet en sund udgave af en chokolade brownie. Og der er en hemmelig ingrediens i, som er svær at gætte, hvis man ikke ved det, for det kan ikke smages. Den hemmelige ingrediens er nemlig sorte bønner! Kagen mætter dermed også en del og jeg fandt ud af at to stykker var lige i overkanten. Jeg serverede jordbær og vanilleskyr til. 

Sort Bønne kage: 

1 ds. sorte bønner drænede og skyllede 
75 g mandelmel 
1 dl smagsneutral olie 
3 æg 
100 g brun farin 
100 g sukrin gold 
50 g kakao 
2 tsk. vanillesukker 
1 tsk bagepulver
Lidt salt 
1 stor spsk peanutbutter 
100 g mørk chokolade 80%, hakket groft 

Blend de skyllede og drænede bønner med olie til en fin puré uden klumper. Tilsæt æg og rør godt. 
Tilsæt sukker, sukrin gold, vanillesukker, bagepulver, mandelmel, salt og peanutbutter. Sigt kakaoen i dejen for at undgå store kakao klumper. Rør det hele godt sammen.
Rør den grofthakkede chokolade i dejen med en ske. 

Kom dejen i en form (22x22cm) eller en springform (20 cm i diameter) som er smurt eller foret med bagepapir. 
Kagen bages ved 180 grader i 20-25 min. 
Lad kagen køle af og nyd den toppet med creme fraiche rørt med vanillesukker eller vanilleskyr og friske bær. 

Og ja den smager meget bedre end det umiddelbart lyder og jeg er sikker på at store og små ville kunne li den. Min kæreste kunne li den og han er normalt ikke til de kager og pandekager som jeg forsøger at lave i nogle sundere udgaver ;) 

Velbekomme :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar