torsdag den 29. oktober 2015

Hasselbagte æbler


Så fik jeg også prøvet at lave hasselbagte æbler! De var mega gode og så med en smule vanille is. De fik desværre bare et par min for meget, da de nåede at blive lidt for bløde og splatte lidt for meget ud, men super lækre var de alligevel. Der er lækker crumble på toppen som knaser lidt i modsætning til det meget bløde æble. De var faktisk rigtig nemme at lave så her får i opskriften. 

Hasselbagte æbler (4 pers.): 
4 store æbler 
Lidt olie 
8 spsk. sukker evt rørsukker 
5 spsk. smeltet smør
2 tsk. kanel
4 spsk. havregryn 
2 tsk. hvedemel
Vaniljeis 

Tænd ovnen på 200 °C og skræl æblerne. Del dem i halve og fjern kernehuset. 
Skær dybe snit i æblerne, men pas på ikke at skær igennem. 
Smør et ildfast fad og læg æblerne der i.
Bland 2 spsk sukker, 1 tsk kanel og 2 spsk smeltet smør, og pensel det på æblerne. 
Kom staniol på og bag æblerne i ca. 20 min. 
Fjern stanniolen og bag æblerne yderligere 10 min til de er gyldne. 
Lad dem køle af og bland 6 spsk sukker, 3 spsk smeltet smør, 1 tsk kanel, 4 spsk havregryn og 2 tsk hvedemel. 
Fordel massen ovenpå æblerne og bag dem igen ved 200 °C i ca 10 min. 
Tænd for ovnens grill funktion og gril æblerne i 2 min. 

Server æblerne lune med vaniljeis. 

Velbekomme :) 


1 kommentar:

  1. Rigtig god idé med hasselbagte æbler :-)
    Jeg sidder netop og samler inspiration til måder at bruge æbler på.
    God weekend og god Halloween :-)

    SvarSlet