torsdag den 31. juli 2014

Forskellige masker i tunesisk hækling


Normalt når jeg laver tunesisk hækling så bruger jeg den første maske/metode som hedder "simple stitch" men ud over den findes der rigtig rigtig mange forskellige slags masker/metoder. Fælles for dem alle er at man starter på samme måde, forskellen er, hvor og hvordan du stikker nålen igennem. Jeg har vist 2 andre metoder. Den næste på billedet er "knit stitch" og som navnet antyder ligner det strik. Den sidste jeg har lavet er "full stitch", der skal man lige huske at holde styr på maskerne da man nemt kan miste en, da man starter og slutter lidt forskelligt i hver omg.
Jeg synes det er sjovt at prøve noget nyt og ikke mindst lære nyt så det er bare igang med hæklenål og garn, måske er der til et nyt projekt nu? 




Følg bloggen på Facebook


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

  1. Hej
    Kan det midterste billede laves så der er større afstand mellem de fine tynde striber der dannes vertikalt?
    Jeg har lige hæklet en hue i bagerste maskeled (almindelige stangmasker), den er hæklet i en ring og har fået samme fine tynde strib som på billedet i midten. Nu er jeg begyndt på et halstørklæde og vil gerne ha samme fine strib (på den lange led), men det er umuligt at lave da jeg her ikke hækler rundt men frem og tilbage. Og hvis jeg hækler i bagerste maskeled bliver det en rib, hvilket bestemt ikke er hensigten. Hækler jeg skiftevis i bagerste og forreste maskeled så bliver det heller ikke en tynd fin strib i hver række.
    Jeg har ledt og spurgt vidt omkring uden held, men nu synes jeg at ha fundet en mulighed for endelig at kunne lave mit tørklæde med denne strib. Jeg har dog lavet hatten på stang masker som er Ca. 1 cm i højden og har derfor brug for mere afstand mellem striben i denne tunesiske knit stitch,kan det mon lade sige gøre?
    Måske du kender nogle almindelige Hækle masker/teknik som danner denne strib med en almindelig hæklenål ved frem og tilbage hækling? Jeg skal slå 100 masker op så hvis jeg skal bruge denne teknik fra tunesisk hækling kræver det en lang hæklenål!

    Tak for dit input, håber du kan hjælpe.
    Mvh. Rikke Andersen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke
      Sådan lige umiddelbart kan jeg ikke lige komme på noget, hvor du på samme måde får sådan striber. Den eneste måde jeg kan komme på til at få mere mellemrum er at forsøge med en større hæklenål/hakkenål, men jeg har faktisk aldrig lavet noget med denne type masker i tunesisk kækling. Ellers tænker jeg at du må prøve måske at strikke, der kan de striber også laves :)
      Håber du kan bruge noget af det selvom det ikke var meget hjælp jeg kunne komme med :)

      Godt nytår
      Hilsen Mette

      Slet