mandag den 23. september 2013

Sammenkogt - mad til SU budgettet


Kønt på billeder er det ikke, men det smagte mega godt!

Når man er på Su eller hvis pengene bare er små sidst på måneden er det dejligt at have noget som er nemt og billigt og så man kan have mad til flere dage.
Jeg fandt i går min 5 liters gryde frem og lavede en KÆMPE portion sammenkogt. Jeg lavede dobbelt portion så min kæreste og jeg har mad til 3-4 dage ud af sådan en portion. Resterne fryses i portioner som passer til en omgang aftensmad :)
Så er der dejlig nem og billig aftensmad klar på ingen tid :)
Man kan jo putte i hvad man lige har men her er mit bud på en opskrift (opskriften kan sagtens halveres):

Sammenkogt (dobbeltportion):
600g Kød (skinkekød i tern, kylling, kalkun, oksekød i tern eller oksefars) Næsten alt kan bruges. Til enkeltportion bruger jeg mellem 300 -500 g kød, alt efter hvilken slags kød og hvad der er i pakken. 
2 løg
2 fed hvidløg
1 ds. cocktailpølser (også ved enkelt portion)
1 ds. babymajs (også ved enkelt portion)
1/3 squash
1 lille pastinak
1 glas champignon (også ved enkelt portion)
1/2 spidskål 
2 ds. hakkede tomater
Ca. 1 L vand (måske lidt mindre eller mere)
2 oksebouillon terninger
2 Oma til madlavning 4%
3-4 spsk. ketchup
Salt og peber
Oregano
Timian

Tilbehør: Ris, pasta eller kartofler


- Løg snittes i tern og hvidløg presses. Løg og hvidløg svitses.
- Kødet tilsættes og brunes.
- Cocktailpølser halveres på langs, babymajs skæres i mindre stykker, squash skæres i tern og pastinak skrælles og skæres i små tern. Det hele tilsættes i gryden sammen med champignon.
- Spidskål skylles og snittes og hældes også op i gryden, rør godt rundt.
- Tilsæt de hakkede tomater, vand og bouillon terningerne.
- Tilsæt Oma til madlavning og smag til med origano, basilikum, salt og peber og ketchup. Lad simre i ca. 20 min.
-Kog ris mens retten simre.
-Inden servering smages retten til.

Velbekomme :)


Følg bloggen på Facebook

Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar