fredag den 23. august 2013

Hjemmelavet Bearnaisesauce



I torsdags prøvede jeg at lave bearnaisesauce helt fra bunden. Det har jeg ikke prøvet siden jeg gik i 10. kl. og havde slow food som valgfag. Dengang brugte vi bearnaiseessens fra flaske men i torsdags lavede jeg hjemmelavet bearnaiseessens. Her får i opskriften:

Bearnaisesauce: (4 pers.)

- 200 g smør
- 3-4 æggeblommer
- Salt og friskkværnet peber
- Evt. lidt lime eller citronsaft
- Evt. frisk kørvel

Bearnaiseessens:
- 4spsk. hvidvinseddike
- 2 skalotteløg
- 5 stilke frisk estragon eller 2 tsk. tørret estragon
- 2 spsk. vand

1: Smelt smørret ved middel varme, når det er smeltet stil til side.

2: Hak skalotteløg fint. Hak bladene fra estragon stilkene. Kom 2/3 af den hakkede estragon op i en lille kasserolle og tilsæt skalotteløg og hvidvinseddike. Lad det koge til at væsken er kogt væk. Pas på at løgene ikke brænder på. Når væsken er kogt helt væk, så tilsæt 2 spsk. vand.

3: Pisk æggeblommerne sammen med essensen. Husk at piske hele tiden! Pisk til æggeblommerne skummer og bliver tykkere. Skru lidt ned for varmen.

4: Pisk smørret i LIDT af gangen og pisk til alt smørret er rørt i.

5: Rør det sidste estragon og evt. finthakket kørvel i. Smag til med salt og peber og tilsæt evt. lidt citronsaft inden servering.

Tip: Saucen kan også laves over vandbad hvilket skulle være nemmere, for at undgå den skiller. Efter punkt 2, hælder man så i stedet essensen over i en skål sammen med de 2 spsk. vand. Skåles placeres over en gryde med en smule vand i. derefter fortsætter man med punkt 3. :) 


Her er bearnaiseessens og de piskede æggeblommer, klar til smør.
Jeg har brugt stokkene fra estragonen til at koge i essensen
og har efterfølgende taget dem op inden jeg tilsat æggeblommerne,
ellers ville man også kunne se den finthakkede estragon i æggemassen.
 
Den færdige bearnaisesauce.

Følg bloggen på Facebook

Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

2 kommentarer: