tirsdag den 9. april 2013

Mmm Indisk


Så har jeg igen været på besøg i det indiske køkken. Den her gang har jeg forsøgt mig med en opskrift jeg ikke har prøvet før nemlig Goa-rejer. Det er en rimelig let opskrift og det smager rigtig godt. Jeg lavede bare en enkelt fejl ved at jeg ikke havde fået tøet rejerne helt op så min sovs blev noget tyk og lidt grynet i forhold til hvad den skulle have været, men det havde ingen betydning for smagen, kun udseendet. Jeg havde desværre ikke selv noget tamarindpasta, men jeg tilsatte lidt limesaft lige før servering.
Opskriften på de lækre rejer får i her:

Goa-rejer: 4 personer

2 spsk solsikkeolie
2 løg, finthakkede
1 spsk frisk ingefær, fint revet eller hakket
4 fed hvidløg, knuste
2 røde chilier, i fine ringe (evt. uden kerner)
1/4 tsk stødt gurkemeje
2 tsk stødt koriander
1 tsk chilipulver, medium eller stærk
2 tsk stødt spidskommen
1 spsk tamarindpasta
2 dl kokosmælk
1 tsk jaggery eller brun farin
1 kg rå tigerrejer, rensede og afskallede men m. Intakt halespids
Koriander, friskhakket, til pynt
Limebåde til servering

Opvarm solsikkeolien i en stor gryde og tilsæt løgene. Steg dem over middel varme 4-5 min., eller indtil de er bløde. Tilsæt hvidløg, ingefær, og lynsteg dem 1-2 min.

Tilsæt gurkemeje, stødt koriander, chilipulver og spidskommen, og lynsteg 1-2 min.

Tilsæt tamarindpasta og kokosmælk samt 3 dl vand, og bring det i kog. Tilsæt jaggery, skru varmen ned på lav og lad det simre sagte 15-20 min.

Kom rejerne i gryden og kog dem over høj varme 4-5 min., eller indtil de er lyserøde og gennemkogte. Tilsæt krydderier og tag retten af varmen. Pynt med koriander. Servér med limebåde, dampede basmatiris og poppadoms.

Velbekomme :)
 


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

4 kommentarer:

  1. Det ser rigtigt lækkert ud, tror at det skal prøves af en af de nærmeste dage

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smagte også virkelig godt og var let at lave :)

      Slet
  2. Mums hvor ser det bare lækkert ud!! Elsker rejer og indisk mad :)

    SvarSlet
  3. Jeg er også selv helt vild med det indiske :)

    SvarSlet