torsdag den 28. marts 2013

DIY Zpagetti kurv



DIY hæklet Zpagetti kurv

Jeg har til den her kurv brugt 1 rulle lys mint farvet Zpagetti garn og noget af en grå rulle. Men det kommer meget an på tykkelsen af garnet, og hvor fast man hækler, hvor mange ruller man skal bruge. Jeg har selv købt 2 ruller mint og 1 grå, da jeg ikke vidste hvor meget der skulle til en kurv.

Jeg har brugt hæklenål 12 til hele kurven

Forkortelser brugt:
Maske = m
Fastmaske = fm
Luftmaske = lm


DIY - Kurv:

Runde 1: Magisk ring med 6 fm.

Runde 2: Lav 2 fm i hver m. (12 fm i alt)

Runde 3: *1 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (18 fm i alt)  

Runde 4: *2 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (24 fm i alt)

Runde 5: *3 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (30 fm i alt)

Runde 6: *4 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (36 fm i alt)

Husk at flytte udtagningerne 1 maske eller 2, hver runde, for ellers bliver bunden kantet og ikke rund.

Runde 7: *5 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (42 fm i alt)

Runde 8: *6 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (48 fm i alt)

Runde 9: *7 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (54 fm i alt)

Runde 10: *8 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (60 fm i alt)

Runde 11: *9 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (66 fm i alt)

Runde 12: *10 fm, 2 fm i næste m* Gentag fra *_* (72 fm i alt)

Runde 13: Lav fm i den bagerste lykke i hver fm (72 fm i alt)
TIP: Vend kanten ind mod dig selv, det giver den runde form ved bunden, hvor overgangen til kanten er og kurven "splatter" mere ud. Hvis du ikke kan hækle med kanten ind mod dig selv, så hækl i det første maskeled og vend kanten væk fra dig selv, det skulle gerne giver den samme effekt.

Runde 14-21: Lav fm (72 fm i alt)

- Skift farve -

Runde 22- 25: Lav fm (72 fm i alt)

Hank:
Runde 26: 13 fm, 12 lm, spring over 10 fm, 26 fm, 12 lm, spring over 10 fm, 13 fm. (76 fm i alt)

Runde 27: 13 fm, 12 fm rundt om 12 lm, 26 fm, 12 fm rundt om 12 lm, 13 fm.  (76 fm i alt)

 Afslut og hæft.
Så er kurven færdig og alle de løse ender hæftes :)


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

21 kommentarer:

  1. Nøj hvor er den lækker den kurv!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, jeg er også allerede igang med en ny :)

      Slet
  2. Hvad mener du med at flytte, og hvornår ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter runde 4 skal man lige lave en ekstra fm inden man begynder på næste runde. Så kommer indtagningerne ikke til at ligge oven i hinanden og så undgår man at det man laver bliver sekskantet :)

      Slet
    2. Der skulle self stå udtagninger i min forrige kommentar.
      -Eller efter runde 6, skal man hvertfald begynde med at flytte udtagningerne.

      Slet
  3. Super flot kurv!! OG tak for opskriften! :)

    SvarSlet
  4. Super fin kurv i fine farver.

    Hvor køber du zpagetti garnet henne? Jeg har svært ved at finde nogle fine farver.

    Mvh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg køber oftest hos ReUse i Aalborg ellers hos Yarnfreak på nettet :)

      Slet
  5. Håber at få svar selvom det er noget tid siden dette blev skrevet.
    Jeg vil høre hvad du gør når runden er slut? Fortsætter du bare med fm eller laver du nogle lmeller noget helt tredje? Jeg er ny indenfor hækling og har kun lavet 1 kurv efter en video på youtube. Bunden blev lidt bølget da hende i videoen brugte tøjsnor og jeg brugte stof garn. Men hun hæklede lm før hun startede næste runde mener jeg de hed. Håber du kan hjælpe da jeg gerne vil prøve din opskrift da den ser nem ud ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Nej jeg laver kun fm. Ingen luftmasker før jeg kommer til hanken 😊

      Slet
    2. Ok tak for hurtig svar ☺ hanken laver jeg så ikke da jeg laver den som på den anden. Så er den nemmere at bære for mine bonuspiger ☺

      Slet
    3. Hej igen.

      Tænkte på hvorfor bukker kanten opad som om jeg er begyndt på siden af kurven? Er det normalt? Håber du kan hjælpe ☺

      Slet
    4. Hej igen 😊
      Hvilken str nål bruger du? Du skal evt bruge en nål noget større, det kunne tyde på du hækler for stramt.

      Slet
    5. 12. Men på den anden brugte jeg 8. Men har pillet det op og startede med 7 masker i stedet for 6. Plus jeg hækler løsere og det hjalp ☺. Mange tak for hjælpen og den nemme opskrift ☺. Nu vil jeg se jeg kan nå at få den færdig i weekenden ☺

      Slet
  6. Hej

    Det er en str12 nål. Brugte nål str 8 til den første som er hæklet i samme garn og der gjorde den det ikke. Ved ikke om 1 maske mere i startringen kan hjælpe (bare en tanke da jeg ikke har en skide forstand på det med at hækle :-) )

    SvarSlet
    Svar
    1. På den anden startede jeg med 7 masker i en magic loop :-)

      Slet
  7. Hej, super fin kurv! Hvor mange meter er der ca i de ruller zpagetti garn du bruger? og har du nogle erfaringer med at købe det på ebay? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak :)
      Ih det ved jeg ikke, men det er de originale Hoooked Zpagetti ruller jeg har købt, så tænker at det er muligt at finde på nettet. Nej jeg har ikke prøvet at købe det over eBay, men overvejede på et tidspunkt at købe det fra Hoooked som er hollandsk :)

      Slet
    2. Jeg kan varmt anbefale det stofgarn som kvickly/netto og lignende steder har :) Det er billigere men kvaliteten er den samme. I hvert fald efter min erfaring :) Udover det så kan jeg anbefale at enten at købe jersey stofrester i genbrug/stofforretninger og klippe det selv, eller bruge gamle t-shirt (eller andet i jersey stof) og klippe det selv :) Der er masser af videoer om det på youtube :)

      Slet
  8. Er det mig der læser noget forkert? Som jeg forstår opskriften, skal man lave 13 fm i samme maske til slut i runde 26, men det synes jeg bare lyder som voldsomt mange masker i en manske?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, ja der skal bare stå 13 fm :) Det får jeg lige rettet :)

      Slet