torsdag den 14. marts 2013

Blødkogte påskeæg :)

Hmm.... Jeg kan huske da jeg var lille, lavede min mor blødkogte æg til påske, hvor hun farvede æggeskallen. Jeg synes det var løg hun puttede i vandet sammen med æggene, og så blev skallen på æggene så flotte.
Så jeg har her til morgen været igang med at eksperimentere lidt da jeg skulle lave blødkogte æg til min kæreste.
Jeg startede med at pille et rødløg og skære det ud i halve ringe og putte i vandet.... Der gik ikke ret lang tid før jeg kunne se at det ikke var rigtigt.... Jeg kan også huske at min mor nogen gange pakkede æggene ind eller satte elastikker omkring og så fik æggene fine mønstre.

Efter det første, ikke så vellykkede forsøg, pillede jeg et nyt løg, og denne gang gemte jeg alle skallerne fra løget og puttede dem op i vandet i stedet for løgringene.
Og nu skal i se løjer...

Jeg har kun brugt hvide æg, da jeg tror at farven er lettest at se på de hvide.
 
 
Jeg har et æg i uden noget som helst på, så har jeg et med et elastik om
og et som er pakket ind i løgskaller med et elastik omkring
 
Sådan blev resultatet af nogle forsøg med løgskaller:


æg farvet med løgskaller
Det rødbrune æg er det æg som jeg ikke har gjort noget ved og bare puttet i vandet.
Det andet æg med hvide striber er det med elastikken omkring.
 
 
 
Æg farvet med løgskaller
Det her æg var pakket ind i løgskaller med en elastik omkring.



Æggene kan sagtens spises og smager som helt alm. blødkogt æg.
 
En anden måde man kan farve æg og få fine mønstre er ved at putte ægget i en the-pose og putte f.eks løgskaller, blomster (som ikke er giftige) eller blade og kviste fra krydreurter ned til ægget. Derefter lukker man posen stramt om ægget med en elastik, og ligger ægget i vandet og koger det.
Her behøver man ikke ligge løse løgskaller i vandet hvis man har pakket ægget ind i det. Hvis man kun ligger blomster og krydreurter ved skal der være løse løgskaller i vandet, for at give farve til de dele af ægget som ikke er dækket med blomster m.m.
 
 Når man pakker ægget ud vil det have fået fine lyse aftryk af hvad man har lagt ved, som f.eks. et blomster aftryk, hvis posen har været stram nok. Man kan også pakke ægget ind i staniol.
Det er ikke kun rødløgs skaller man kan bruge, men også alm. løgskaller, rødkål og rødbeder.
En god ide er kvis man lader vandet koge lidt inden med løgskallerne i, så vandet når at få en masse farve. Jo længere tid ægget koger, desto mere farve får det.

Man kan også puste æggene og farve dem på samme måde, så kan de ligge og pynte hele påsken.
 
 
God fornøjelse med æggene :)

 
Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar